середу, 19 серпня 2015 р.

Гордість твоя, Оболонь!


22 травня за сприяння кафедри тюркології  Інституту філології та турецької урядової організації ТІКА відбулося нагородження переможців мовно-літературного конкурсу серед учнів 10-11 класів. Конкурс тривав з грудня 2014 року по квітень 2015 року. Його учасники демонстрували свій хист у двох напрямках: «Стамбул – квітка на перехресті двох цивілізацій» та «Трагічна доля кримськотатарського народу». Загалом у конкурсі взяли участь 86 учнів. Усіх переможців нагородили цінними подарунками. Перше місце виборов Сергій Савинський, учень 11 класу Оболонської загально-освітньої школи I-III ступенів, постійний читач нашої бібліотеки, неодноразовий переможець бібліотечних літературних конкурсів.
- Від конкурсу у мене залишилися лише позитивні враження, говорить Сергій. – Уперше повірив, що можна здобути перемогу навіть не обласного, а Всеукраїнського, де важливе не твоє походження чи ще якісь сторонні фактори, а тільки талановитість, креатив і глибинність змісту написаного.

За перемогу у конкурсі Сергій нагороджений Грамотою Інституту філології Київського національного університету імені Т. Г. Шевченка та отримав у подарунок планшет.



Його твір, як і твори багатьох інших переможців конкурсу, увійшов у збірник "Трагічна доля кримськотатарського народу"

Трагічна доля кримськотатарського народу

Люблю протяжні береги Дніпра,
Сула для мене – подруга й сестра.
Такі ж безцінні, мов на небі зорі,
Та спокій я знайду лише на морі.
Воно мене утішить і пригорне,
Величне й неповторне море Чорне.
А береги які там? Це ж Нірвана,
Яка була нам, друзі, Богом дана.
Вона була… Та чи любили й шанували,
Коли без пострілу єдиного віддали?!
«Свою» Анталію, і Грецію, і Рим,
Коли лишили на поталу Крим…
І кожна влада має сто турбот,
Проте страждає хто? – Лише народ.
Народ, який не розчинився в часі,
Який не був маріонеткою у власті,
Який любив безмежно море й гори,
Що будував мечеті та собори,
Який себе поводив вільно, гоже,
Який не випросив у тебе волі , Боже.
Ми ніби повертаємось назад,
Коли міняємо то той, то інший лад.
Нащадкам хибний показали слід –
І нині маємо із того море бід…
-         А що ж народ, невже ось так мовчить?
-         Напроти, вирішив, що треба далі жить.
Удача посміхається сміливим і завзятим,
То буду я колись іще й багатим?
А ні то син, чи, може, хоч онуки…
Колись – таки скінчаться наші муки.
Так думає пересічний татарин,
Який не визна, що над ним є барин.
Не скориться, коли вже буде й мертвий.
А ви згадайте рік сорок четвертий.
Їх висиляли десь в Узбекистан,
Та це ж «все добре», це совєтів план.
Аж півмільйона у «столипінські» вагони,
Комусь за те палац, а комусь – погони.
Ну як отут, скажіть, не впасти духом,
Коли жінкам, старим і дітям – земля ще й пухом…
А їх батьки, чоловіки й сини
Були в самому пеклі у війни.
Довкола кулі, смерть - усе в диму,
Проте вони не знали, що в Криму
Настала Сталіна лиха година,
І їх вже не чикає там родина.
А десь Абдурахманов на Дніпрі
Боровся з німцями і Київ визволяв,
Фашисти били в лоб, свої «нацисти» - в спину,
Але того, на щастя,чи, на жаль, він ще не знав.
І Селітвелієв там роки полишив свої,
Проте вернулися з війни уже Герої.
За що ж вони на смерть там воювали,
За те, щоб в них дітей, дружин забрали?
А як дізнатись – все у заборонах,
Хто на війні вмирав, а хто – в вагонах.
Ніхто не знав, як з ними далі поведуться,
Проте Хрущов народам змогу дав вернуться.
І повернули чувашів та ще євреїв,
Котрих прозвали у Москві «плебеї».
І гагаузи, бач, і караїми,
Лише з татарами, із дітьми зі своїми,
Ще довго не стрічалась Україна,
Яку вже охопив «застій» та ще й «руїна».
Ви думаєте: щастя це й фінал,
Так ці думки очікує провал,
Бо тільки у вісімдесят девятім
Татари повернулися у Крим.
Як було тяжко всім родинам,
А тому ви не вірте надто книгам,
З яких відома точка зору влади,
Але ж хіба не це є кроком зради?
Якщо татарин вільний та сміливий,
То шлях його життєвий є щасливий?
Проте не зовсім так: складне життя,
Але немає у хоробрих каяття.
І за свою страждав волелюбиву душу,
На жаль, це так, і я сказати мушу:
«Хто з правдою живе – не має долі,
Та має душу – і цього доволі.»
І В 54-ім Крим став сином українським,
А нині в 14-ім вже прихвоснем російським?
В Довженка Крауз говорив: «Ганьба
Тому, кого не вчить війна,
Тому, хто історію не знає,
Такий народ навіки все втрачає.»

У цім трагедія, у цім уся біда,
На смак, немов морська вода,
Хто прагне бути вільним від ярма,
У того засобів чогось катма,
Щоб вибороти місце біля сонця,
Щоб посадити квіти під віконцем.
Щоби настала радісна година,
Щоб повести у школу доньку й сина.
Вже призвичаїлись поволі,
Проте татари так й не мають долі…
Нема панів, не знають про жупани,
Лиш продають все мідії й рапани,
Проте й курортів як таких нема,
Бо програна була «безпострільна війна»…
Все повертається, і щастя їм вернеться,
Й на світ увесь татарів голос озоветься!


Доречно сказати, що нині Сергій став студентом національного університету "Києво-Могилянської академії".

То ж вітаємо майбутнього студента!  Щасти тобі,Сергію!

Немає коментарів:

Дописати коментар